Information om Skåne Blekinge Vattentjänst AB
Skåne Blekinge Vattentjänst är nytt företag
Vatten
Vi ser till att du har rent och gott vatten i dina kranar hemma.
Vattnet i din kran hämtas i sjöar eller långt ner i marken.
Då kallas det för grundvatten.
Vattnet renas och transporteras till ett vattentorn.
Därifrån skickas det ut i ledningar till din kran.
Avlopp
Smutsigt vatten som har använts till disk, tvätt,
toalett och regnvattnet hamnar i avloppsledningar.
Allt kommer i ledningar till ett reningsverk.
Vattnet renas i flera steg för att sedan släppas tillbaka till naturen.
Det enda som får spolas ner i avloppet är avföring (bajs),
urin (kiss), kräk och toalettpapper.
Toalettpapper är gjort så att det faller sönder när det blir blött.
Hushållspapper gör inte det, utan kan fastna i ledningar.
Om du har frågor om ditt vatten eller om ditt avlopp
kan du ringa 010 -211 97 00 eller skicka e-post till info@sbvt.se
